Andrej Tariška

Interview s Andrejom Tariškom

projektovým manažérom

Scrollujte

V rámci oslavy 20-tych narodenín firmy sme pripravili malú sériu rozhovorov so zaujímavými ľuďmi, ktorí tvoria príbeh Goldmann Systems.

Náš príbeh dnes pokračuje rozhovorom s Andrejom Tariškom.

Andrej je v Goldmann tíme 18 rokov. Je súčasťou  7-členného tímu, ktorý sa venuje riešeniu pre správu podielových a dôchodkových fondov – Asset Management. Je to už na prvý pohľad človek pohoďák, váži si korektné dohody a „chlapské slovo“. Je hrdým otcom troch dcér. Ak by sa náhodou pred 20timi rokmi vybral inou cestou, dnes by ste ho pravdepodobne stretli v backstage koncertného pódia ako event manažéra.

Asset Management pre správu podielových fondov patrí k najstarším projektom v histórii firmy. Už v prvých rokoch firma aj vďaka nemu získala významných klientov – VUB Asset Management, Amslico AIG founds, Prvá penzijná spoločnosť a DSS Poštovej banky.

Po Slovensku na starom Renaulte

Spomínaš si na svoje začiatky vo firme a vôbec v IT branži?

Do firmy som nastúpil čerstvo po vojne. Martinovci, zakladatelia, ma prijali na pozíciu obchodníka do tímu, kde bolo v tom čase asi 5 ľudí. Mojou úlohou bolo predávať produkty CRM a WebOffice, ktoré sme vytvorili vo vlastnej réžii. V tom čase nebol na tieto druhy produktov trh vôbec pripravený.

Jazdili sme s naloženým počítačom v kufri starého Renault Scénic po Slovensku a so zápalom ukazovali, čo naše produkty dokážu. Firmy mali v tom čase starší manažment, vekovo niekde tesne pred dôchodkom. Riaditelia sa technológiám nerozumeli a prirodzene im ani neverili. Web Office sa podarilo predať jednému alebo dvom klientom a po 3 rokoch sme to zabalili. Tento produkt bol asi jedinou odbočkou z cesty. Neskôr sme sa sústredili takmer výlučne na agendu správy cenných papierov, kde sme postupne získavali ďalších klientov z radov správcov podielových a dôchodkových fondov a ich depozitárov .

Čo ťa presvedčilo pracovať pre malú začínajúcu firmu?

Robil som diplomovku na tému Zakladanie súkromných penzijných fondov, celá problematika mi teda bola blízka. S Martinom Balážom (zakladateľ firmy) sa však poznáme ešte z detstva,. Jeden večer sme si sadli niekde v Dúbravke na pivo a po štyroch pivách bolo rozhodnuté. Nastupujem! Vtedy sídlil Goldmann v Academia Istropolitana a všetci sme sa zmestili do jednej malej miestnosti.

S IT ani obchodovaním si v tom čase nemal veľa skúseností. Čo bolo po nástupe pre Teba najväčšou výzvou?

Keďže sa odo mňa očakával predaj, mojou najväčšou výzvou bolo získať prvého zákazníka. Bol ním podnik Plastika Nitra, pre ktorého sme vytvorili e-shop na predaj celého sortimentu produktov. Na tú dobu bol po technickej aj dizajnovej stránke vytvorený veľmi slušne. Náš e-shop používali vyše 10 rokov.

Máš nejaký projekt, na ktorý si s úsmevom spomenieš dodnes?

Jednoznačne. Bol to DepoManager pre jedného bankového klienta, ktorý bol v tom čase nový hráč na trhu. Banka sa snažila získať nových klientov a robiť depozitára dvom správcom, nemali však na to potrebný softvér. Rozhodli sa, že si to technicky zabezpečia ešte skôr, ako získajú klienta. Kúpili si od nás aplikáciu za slušné peniaze a my sme im odovzdali počítač aj so softvérom. Žiadneho klienta nakoniec nezískali. Po 15 rokoch sme si boli server vyzdvihnúť.. zostal nepohnutý a nedotknutý :).  

Klienti včera a dnes

Ako vnímaš spoluprácu s klientami z bankového sektora?

Vážim si predovšetkým korektné vzťahy, ktoré medzi sebou máme. Pri niektorých veľkých bankách to nejaký čas trvalo, kým sme sa zoznámili a „oťukali“. Vždy sme sa však vedeli dohodnúť a nájsť si k sebe cestu. Nie som konfliktný typ – snažím sa nájsť riešenie a myslím si, že to druhá strana vníma. Ak sa na niečom dohodneme, tak to platí. A nemusíme si k tomu záväzne podpisovať desiatky potvrdení. Je nám s klientami jasné, že máme spoločný cieľ a na ceste, aby sme ho dosiahli, stojíme spolu.

„Sme menšia firma a vieme veľmi pružne reagovať na prípadné zmeny. To si klienti stále veľmi cenia.“

Čo si klienti vážia na technologickom partnerovi, ako ste vy?

Prístup a odbornosť. Sme menšia firma a vieme veľmi pružne reagovať na prípadné zmeny. To si klienti stále veľmi cenia. Nedá sa to porovnať s veľkými IT firmami, kde prirodzene rozhodnutie aj reakcia trvá dlhšie. Goldmann je pre nich relevantný partner aj po odbornej stránke. V tíme máme odborníkov, ktorí sa téme skutočne rozumejú – či už sú to technologické veci, alebo finančné témy ako napríklad správa aktív.

Zmenilo sa očakávanie klientov za posledných 15 rokov?

Tým, že sme si v tíme podelili kompetencie a každý má na starosti konkrétnych klientov, nemám prehľad o celom trhu. U mojich klientov je to na rovnakej úrovni – štandardy, ktoré sme si spolu nastavili na začiatku a tiež spôsob spolupráce, sú rovnaké vtedy aj dnes. Rovnako náročné, rovnako korektné. Ak sa technologické riešenie od začiatku postaví dobre, tak funguje spoľahlivo celé roky. Následne sa už len podľa potreby rozširujú. Samozrejme, technológie, ktoré sme používali pred 15 rokmi, sú už dnes zastaralé a je potrebné ich obnoviť.

Prechod na novú technológiu u tak rozsiahleho systému nie je jednoduchá vec.

Je to tak. Od minulého roku pracujeme na novej verzii Asset Management postavenej na úplne novej technológii. Časť je už hotová, ale veľa práce nás ešte len čaká. Dali sme si záležať na tom, aby sme do novej verzie zapracovali poznatky, ktoré sme za tie roky získali a ktoré sú pre klienta veľkým prínosom. Napríklad to, že klienti môžu dnes používať jeden systém pre viacero správcov.

Čaká nás veľa práce aj v samotnom nastavení nášho tímu. Prišiel čas pozrieť sa na to, ako si v našom Asset Management tíme nastavíme kompetencie z pohľadu analytiky, vývoja, projektového riadenia.

Aký je trh s riešeniami pre správu finančných aktív?

Pomerne stabilizovaný. Tento softvér je totiž veľmi špecifický. Niektorí klienti majú vlastný softvér, niektoré firmy prevzali softvér od matky a prispôsobili si ich pre slovenskú legislatívu. Ale samozrejme, rastie aj konkurencia. V minulosti sme boli v súťaži dvaja, dnes je to 5-6 firiem.

Andrej, ako ho možno nepoznáte

Čo ťa aj po rokoch drží v Goldmann tíme?

Priateľstvá a dobrá atmosféra. Odskákali sme si tu spolu dobré aj náročné časy, napríklad v dobe finančnej krízy (2008). Pre mňa je dôležité vedieť, že spolu držíme v každom čase a vieme, čo od seba očakávať. A samozrejme, veľký podiel na tomto všetkom má Martin Baláž. Martin je férový človek, netlačí na hranu a ani netlačí človeka do kúta. Vždy hľadá cesty, aby boli obe strany spokojné.

Hovoríš s rešpektom aj o náročných obdobiach firmy. Čo vám pomohlo prekonať obdobie finančnej krízy, ktorá vládla na trhu?

Zodpovedné správanie a kúsok šťastia. Firma nebola prezamestnaná, a preto nebolo potrebné prepúšťať. Všetci sme robili, čo bolo treba. Rozumne sme investovali, tým pádom sme neboli novou situáciou zaskočení. Veľmi nám na preklenutie ťažšieho obdobia pomohol aj príchod Eura.

Čo ti pomáha vyčistiť si hlavu od práce?

Som rodinne založený, doma mám 3 dcéry. Rodina je pre mňa základ, domov je  priestor, kde relaxujem. Inak som nenáročný a pohodový človek. S chalanmi z firmy sme si sem  tam chodili zahrať futbal, a teraz už len občas vybehnem na bicykel.

Ak by si nezakotvil v IT, čomu by si sa venoval?

Asi by som bol v nejakej eventovej agentúre. Roky som si myslel, že sa budem venovať produkcii väčších podujatí. Pred Goldmanom  som organizoval  kultúrne a športové stretnutia, futbalové turnaje. Možno sa k tomu raz vrátim, kto vie… 

Děkujeme.

Máte záujem o naše služby?

Lorem ipsum dolor sit amet chupa chups